luni, 3 noiembrie 2014



Din eroare’n eroare, spre furtul cel mare
Scurta analiza aproximativa a marjei de eroare la numarul de voturi


Stiti de ce imi doresc ca procurorii sa-si faca treaba? Pentru ca suntem o tara aproximativa. Si - ca sa dovedesc asta - o sa insir mai jos o lista de cifre si date oficiale, pe surse sau de oricare alta natura, care cred eu ca ofera imaginea baltii in care ne scaldam. O sa va rog sa aveti putina rabdare si sa-mi spuneti daca gresesc radical in aproximarea mea.


Ca nu avem date clare despre numarul de votanti se stie deja. Nu sunt prima care vorbeste despre asta, din pacate nu voi fi nici ultima. Ce ma deranjeaza este CAT de mult se poate fura cu ambiguitati. Toti stim - si uneori ne revoltam - pentru comisioane bancare aparent mici ori pentru preturi care se termina in .99. Toti intelegem ca aceste faramite duc la profituri uriase. Astazi, m-am apucat sa numar faramitele de la vot, pentru ca mi se pare ca diferenta dintre numarul de votanti si cel de romani care nu au inca drept de vot este,de fapt, ditamai coltucul.


Pentru alegerile din noiembrie 2014, BEC a raportat nr. oficial de votanti din tara la 18.313.698. Si asta este primul semn de intrebare*.  


Consideram oficial pentru alegeri ca suntem o tara 20.100.000 locuitori - populatie stabila (adica fara diaspora), desi date anterioare din acelasi recensamant INS aratau 19.050.000. Din start, o marja de eroare de 5% din voturi, pe care ne-am obisnuit sa o considerasm acceptabila (de ce, oare?).


Deci, din calculul oficial, fara drept de vot ar fi doar 1.787.000 de romani (pastrez trendul si rotunjesc si eu in favoarea statului). Asta, desi stim ca sunt 3.200.000 de copiii inscrisi in invatamant (gradinite, pregatitoare, primar, gimnazial, liceu si scoli profesionale (datele Ministerului Educatiei, privind nr. de copii inscrisi in formele de invatamant pre-universitar 2013-2014). Din cei mari, doar putin peste 200 de mii sunt in ultimul an, deci aproape de majorat. Sa aproximam (generosi fiind) la 100.000 numarul celor care implinesc 18 ani pana in ziua alegerilor, inclusiv. Ramanem cu 3.100.000 de NEalegatori, cu peste 1.300.000 mai mult decat in calculele oficiale. Adica peste 6% marja de eroare, din nr. total oficial de alegatori din tara. Daca ne raportam la cei declarati FARA drept de vot, eroarea este de peste 70%.


La acesti elevii nevotanti se adauga copiii de pana in 2-3 ani, calculabili pana la un punct dupa nr. indemnizatiilor pentru cresterea copilului pana la 1 si 2 ani. Aici, nu am niciun fel de date. Ca urmare o sa-i aproximez la 200.000, pe baza inscrierilor anuale la scoala, desi logica imi spune ca sunt de cel putin doua ori mai multi (si as putea pune un pariu ca statul acorda mai multe indemnizatii).


3.100.000 + 200.000 = 3.300.000


Asta inseamna ca, in tara, avem de fapt intre 15.750.000 si 16.800.000 de votanti. Alta aproximare, dar in lipsa datelor clare nici nu vad cum am putea sa fim mai exacti. Reiese un vot umflat in tara cu oricat intre 1,5 si 2,5 milioane de voturi. Adica intre 8 si 8,5% din numarul de voturi interne. Cred ca nici nu mai are sens sa adaugam aici si numarul celor care nu au drept de vot din alte motive (penale, psihice etc).


In tot acest timp, numarul de buletine de vot  estimat de Ministerul de Externe pentru diaspora (publicat pe site-ul BEC) este de 600.000. Desi stim - de la autoritatile straine - ca numai in Italia comunitatea romana are peste 1 milion de oameni, iar in Spania - aproape un milion. In toata lumea, probabil ca sunt vreo 3 milioane si - daca pastram proportia de copii din tara - putem considera ca 2,5 milioane au drept de vot.  Dar in peste 20 de ani niciun partid politic aflat la putere n-a considerat necesar sa introduca votul prin corespondenta. Sectiile de votare sunt putine, stampilele - asemenea. La finalul unei zile cu alegeri ajung sa voteze mai putin de 200.000 de romani, deci alte peste 2 milioane de posibile voturi sunt aruncate la gunoi. Ca regula generala, nu se castiga alegeri cu voturile din strainatate, dar s-ar putea intampla asta daca s-ar juca corect. Pentru ca de la diaspora sunt scoase din calcul in mod voit alte cateva procente bune.


Asadar, ce negam diasporei lasam la mana hotiei in tara. Si abia de aici inainte, cand avem atat de mult loc de manevra, incepem sa adaugam furtul cu urna mobila, turismul electoral din sate uitate de lume tot anul ce devin centre turistice de alegeri, ori sectii cu cateva zeci de votanti care intra pe usa, dar cu sute de voturi care sar din urna.


Moment in care nici nu-mi mai vine sa consider ca ruralul voteaza traditional impotriva urbanului (sau invers), pentru ca mie datele astea imi indica altceva. Pentru ca 20 (sau 19) minus 18,3 nu au cum sa dea mai mult de 3. Simpla operatie matematica ce - invariabil - da cu rest imi arata un STAT care fura cu buna stiinta, sprijinit de orice partid s-a aflat vreodata la conducere, plus cateva sute de hoti (sau sute de mii, lua-o-ar s-o ia de aproximare!) care transforma o regula aparent corecta intr-o nunta nationala - aranjata si cu strigare.


Parerea mea**.




------
* Scuzati puzderia de puncte din interiorul numerelor mari, dar mi s-au parut necesare ca sa faca puzderia de cifre putin mai usor de descalcit la lectura.

** Cum, de fapt, inteleg matematica doar la nivel elementar, astept sa-mi confirmati sau infirmati calculele. Si tin sa precizez ca procentele sunt puse doar ca sa dea o consistenta paralela numarului la care se refera. Ele nu reprezinta nimic in sine, de vreme ce nu stim cat anume inseamna, de fapt, 100%.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu